گواهینامه MBA
مراکز آموزشی میباشد.
روانشناسی شناختی به عنوان یکی از شاخه های فــــــــرعی علوم شناختی تلاش دارد کارکردهای مغز را براساس یافته های علوم شناختی تبیین کند و آمــوزش و پرورش شناختی بر آن است کـــــــه رویکرد شناختی را در صحنه آموزش و پرورش تجزیه نماید
CE MBA چیست ؟
گرایشی منحصر به فرد از MBA است که به صورت تخصصی ، جهت شاغلین مراکز آموزشی طراحی شده است . این دوره ، با رویکرد علوم شناختی، مشخصا به یاددهی و کاربست مـهارت هـای مدیریتی پرداخته و مبتنی بـر کـارکرد های شناختی، هیجانی مغــز و . . . بـه مدیـریت فعالیت های آمـوزشــی مـدرسه و هـمچنین سایـر فعالیت ها ، همچون مدیــریت نیـروی انسانـی ، رفتار سازمانی ، مالی ، مارکتینگ و برند سازی ، استراتــژی و . . . مـی پردازد.
در راستای اهداف طراحی دوره ( توانمندی افراد در بهبود کیفیت و قدرت اجرای موثر )، این دوره برای کارایـی بیشتر در ۳ گرایش تنظیم گردیده است
- گرایش اول : مدیران آموزشی – معلمین راهنما –
- گرایش دوم : مدیران مدارس
- گرایش سوم : مدیران ستادی( همچون مدیران مجتمع ها ، مناطق و سازمانهای آموزش و پرورش )
همانطور کــه از گـرایش هـای مختلف MBA بر می آید ، ویژگی اصلی این دوره دوری جستن از رویــکرد صرف و طولانی مـدت به مسائل تئوری و در عـوض ،تمرکز بـرعملیاتی و کار بـردی بودن آموزش ها می باشد . بــه گونـه ای کـه فـــرد ، همـزمان بـــا دوره، قادر بـه پیاده سازی آموخته ها و بهبود فعالیت خویش درمرکزآموزشی باشد .
تفاوت MBE و CE MBA
MBE : مناسب برای کسانی است که علاقه مند به مباحث تئوری می باشند . برای کسانی که علاقه مند بــه کسب مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد باشند ، پیشنـهاد به شرکت در این دوره میگردد . نحوه ثبت نام در این رشته از طریق کنکور سراسری است و درزمینه های تئوری در حوزه آموزشِ مبتنی بر مغز ، به فعالیت می پردازد .
CE MBA : مناسب برای کسانی است که در مراکز آموزشی مشغول به کار بوده و علاقه مند به فراکیری مباحث عملیانی وکاربردی می باشند . بــرای کسانی که علاقه مند به کاربست ها عملی و اجرایی در مدیریت مـراکز آموزشی می باشند پیش نـهاد بـه شرکت در دوره CE MBA می گردد . ثبت نام درایــن رشته نیاز به شرکت در کـنکور سراری نداشته و متقاضیان در صورت بـرخـورداری از پیش نیاز ها و شرایط احراز ( شرح در بخش ثبت نام ) ، امکان نام نویسی دراین رشته را خواهند داشت .
طراحی این رشته، با توجه به نیاز ها و دغدغه ها در مدیرت مراکز آموزشی ، متمرکز بر عملیاتی وکاربردی بودن آموزش ها می باشد به گونه ای که فرد همزمان با دوره ، قادر به پیاده سازی آموخته ها و بهبود فعالیت خویش در مرکز آموزشی باشد . مدرک این دوره کـه معادل فوق لیسانس است ، تـوسط پژوهشکده علوم شناختی و شرکت مرساکو ارائه می گردد.
MBA مدل آمریکایی آموزش مدیریت است. تقریبا اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 شکل گرفت و مخفف Master of Business Administeration است. BA را در ایران مدیریت بازرگانی می گوییم که سال هاست که در کشور وجود دارد. تفاوتی که با رشته های دیگر دارد این است که MBA یک رشتهعلمی نیست. یعنی درصد عمده کسانی که این رشته را می خوانند نمی خواهند کار تحقیقی بکنند. بلکه هدفشان این است که مهارت های مدیریتی خودشان را افزایش دهند. فرقش با کارشناسی ارشد های دیگر این است که رساله ندارد. به طور کلی این رشته حالت تحقیقی ندارد و تنها توسعه مهارت است. و کاری که می کند این است که اگر فردی که متخصص است و می خواهد مدیر شود لازم را به او آموزش می دهد. مثل حسابداری ، بازاریابی ، اقتصاد، کامپیوتر و ... MBA در آمریکا شکل گرفت. به این ترتیب که بعد از جنگ جهانی دوم که تقاضا برای مدیرهای خیلی حرفه ای بالا رفت. مهندسانی که در صنعت کار می کردند مهارتهای جدیدی برای مدیریت لازم داشتند. در حال حاضر طبق آخرین آمار000/60 نفر فارغ التحصیل MBA هستند. تا اوایل دهه 60 کشورهای دیگر دنیا MBA نداشتند و شروع به ایجاد و گشترش این رشته کردند. بعد از آمریکا ، انگلستان اولین کشوری بود که MBA را ایجاد کرد.
الان رشد گواهینامه MBA در آمریکا متوقف شده ولی در آسیای شرقی و در کشورهای در حال توسعه رشد خوبی دارد. در دهه 90 ناگهان رشد فارغ التحصیلان MBA زیاد شد. البته اخیرا از نظر آموزش رقبای دیگری هم پیدا کرده. مثلا افراد را در داخل شرکت کاملا متناسب با نیازهای شرکتشان آموزش می دهند. بحث آموزش از راه دور هم باز یک رقیب MBA است. کسانی که MBA می باشند وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید یا بازاریاب یا مدیر مالی مشغول به کار می شوند یا نهایتا مدیر عامل شرکت می شوند. گروه دوم که شاید 9/9 درصد از فارغ التحصیلان MBA هستند وارد کار مشاوره می شوند. برخی در شرکت های مشاوره مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی) کار می کنند و گروهی به عنوان کارشناس مثلا تحلیل گر مالی یا تحلیل گر بازار یا متخصص نیروی انسانی در سازمان ها کار می کنند بدون اینکه وارد کار اجرایی شوند. گروه سوم که درصد کمی هستند ممکن است ادامه تحصیل بدهند و دکترا دریافت کنند و استاد شوند. رویکردی کنونی دنیا، رویکرد کار آفرینی است به این معنا که ما باید فارغ التحصیلان MBA را تشویق کنیم تا خودشان کسب و کار راه بیاندازند.
کسانی که در کار تجارت بوده و مدیر هستند، بعد از مطالعه MBA احساس می کنند مهارتشان بیشتر شده است. حقوق کسانی که MBA خوانده اند در آمریکا 5/3 برابر کسانی است که با همان تحصیلات و سن در موقعیت های دیگری کار می کنند. این است که حقوق MBA رشد بیشتری می کنند و می توانند بهتر در سازمان ارتقا پیدا کنند یا یاد می گیرند که بهتر پول دربیاورند. وقتی MBA می خوانیم یاد می گیریم که چگونه باید ارتباط برقرار کنیم یا چگونه باید یک مسئله را حل کنیم. با پیچیدگی ها و سیاست ها در داخل یک سازمان آشنا می شویم. این مباحث به هرحال به کسی که در سازمان به عنوان کارمند کار می کند خیلی کمک می کند که رشد موثری داشته باشد.
میانگین ماهانه درآمد فارغ التحصیلان MBA در ایران چقدر است؟
طبق آماری که گرفتم فارغ التحصیلان MBA الآن 4 تا 5 برابر رشته های دیگر درآمد دارند. الآن یک فارغ التحصیل MBA تقریبا بین ساعتی 3500 تومان تا 30000 تومان دستمزد دارد. الآن بازار کار جالبی دارد ولی اگر فارغ التحصیل زیاد شود این درآمد کم می شود، ولی به هرحال تجربه دنیا این است که کسانی که MBA می خوانند درآمدشان بالا است.
گرایش های MBA در دنیا و ایران چیست؟
MBA در طیفی از حوزه های عملیاتی تا حوزه های تجاری گسترده می شود. در ایران چیزی که به نام MBA درس داده می شود با خارج کمی فرق دارد. در ایران گرایش هایی مثل مدیریت تکنولوژی و مدیریت اطلاعات و عملیات داریم که جایش در دانشکده های صنایع است. در آمریکا MBA به تجارت گرایش دارد. مهم ترین تمرکز آن روی بازاریابی و کارآفرینی است. و در کنار آنها گرایش منابع انسانی و سازماندهی است، MBA در ایران به آن طیف عملیاتی نزدیکتر است و در حوزه های مالی و بازاریابی ضعیف است.
به معنی دقیق رشته هایی مثل مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی سال هاست در ایران وجود دارد. سازمان مدیریت صنعتی حدود 12ـ10 سال پیش که MBA اجرایی را راه اندازی کرد اولین جرقه MBA بود. هرچند قبل از انقلاب یک دوره خیلی خوب MBA در مدرسه عالی مطالعات مدیریتی داشتیم که الآن دانشگاه امام صادق شده است ، چند شرکت بزرگ بخش خصوصی با همکاری دانشگاه هاروارد آنجا را راه انداخته بودند. و یکی دو دانشگاه دیگر هم داشتند این کار را می کردند که ادامه پیدا نکرد. آنجا تقریبا 4 دوره فارغ التحصیل خیلی خوب داشت که اکنون آدم های برجسته ای در مدیریت هستند. بعد از آن گواهینامه MBA نداشتیم تا در دهه 70 که سازمان مدیریت صنعتی مدیریت اجرایی را با گرایش هایی مختلف مثل مدیریت شهری و بیمارستانی پایه گذاری کرد. کلمه MBA را عملا دانشگاه شریف معمول کرد. MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سود ترین رشته های تحصیلی است و برای تحصیل در آن شما با هر مدرک لیسانسی می توانید در آزمون های مربوطه ثبت نام کنید.
گواهینامه MBA به دلیل تفاوت های ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته های برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت در کنکور و تحصیل در آن نیازمند توانمندی های هوشی و ذاتی خواهید بود که می تواند تضمین کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد.
+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۴ ساعت 14:9 توسط موسسه آموزش عالی آزاد ماد
|